Historia
Rozwój pojazdu rozpoczął się od zbudowania w roku 1999 samochodu koncepcyjnego 'EB 18/3 Veyron'. Po raz pierwszy pokazany na Targach Motoryzacyjnych w Tokio, wyglądem przypominał już ostateczną wersję produkcyjną samochodu. Główną różnicą było zastosowanie silnika V18 z trzema głowicami po 6 cylindrów każda. Veyron został zaprojektowany przez Hartmuta Warkussa z Volkswagena, zamiast Giorgetto Giugiaro, który projektował trzy wcześniejsze modele koncepcyjne Bugatti.
Prezes Volkswagena Ferdinand Piëch ogłosił produkcję Veyrona na Targach Motoryzacyjnych w Genewie w roku 2001. Zapewniano, że będzie to najszybszy, najmocniejszy i najdroższy samochód w historii. Zamiast silnika V18, model produkcyjny miał być napędzany silnikiem V16. Jednostka ta, po raz pierwszy zastosowana w Bentleyu Hunaudie`res z 1999r., otrzymała cztery turbosprężarki, produkując deklarowaną moc 1001 KM (szczegółowe parametry silnika omówione są w sekcji Silnik). Prędkość maksymalna Veyrona miała wynosić 406 km/h, a cena kształtować się na poziomie 1 miliona euro.
Rozwój trwał cały rok 2001, aż EB 16/4 Veyron otrzymał status "zaawansowanego konceptu". Pod koniec 2001r. Bugatti ogłosiło, że samochód, oficjalnie nazwany Bugatti Veyron 16.4, wejdzie do produkcji w roku 2003. Jednakże w trakcie rozwoju napotykano na szereg poważnych problemów. Osiągnięcie wymaganej prędkości maksymalnej okazało się bardzo trudne - jeden prototyp został zupełnie zniszczony w wypadku, a inny wypadł z toru podczas publicznej demonstracji na torze wyścigowym Laguna Seca (Monterey, Kalifornia, USA). Ze względu na te i inne wydarzenia, termin wprowadzenia auta do produkcji seryjnej stale się opóźniał.
Jeszcze tego samego roku Piëch odszedł na emeryturę ze stanowiska prezesa Grupy Volkswagena. Zastąpił go Bernd Pischetsrieder. Nowy prezes niezwłocznie skierował projekt z powrotem do studia, aby wprowadzić poważne poprawki. W grudniu 2003 dotychczasowego szefa Bugatti, Neumanna zastąpił Thomas Bscher, i poważne modyfikacje zostały wprowadzone w Veyronie pod nadzorem byłego inżyniera VW i szefa inżynierów Bugatti - Wolfgang Schreiber.
Po wprowadzeniu samochodu do produkcji seryjnej, okazało się, że pomimo iż każdy Veyron jest sprzedawany po milion euro, produkcja jednego egzemplarza kosztuje ok. 6 mln euro. Nie jest to koszt wytworzenia pojedynczego samochodu, ale koszt całego przedsięwzięcia podzielony przez liczbę wyprodukowanych do tej pory egzemplarzy. Ze względu że Bugatti, a więc także i Volkswagen, tracą tyle pieniędzy, Jeremy Clarkson porównał Veyrona do Concorde -
W przypadku Veyrona, minie wiele lat zanim Volkswagen będzie w stanie określić, czy ich inwestycja w super-zaawansowane technologie opłaciła się. Jednym z kluczowych wskaźników będzie, jak wiele (jeśli w ogóle) z technologii wykorzystanych podczas konstruowania Veyrona, znajdzie zastosowanie w masowej produkcji samochodów.
Dane techniczne
Wymiary:
- * Długość: 4462 mm
- * Szerokość: 1998 mm
- * Wysokość: 1206 mm
- * Rozstaw osi: 2700 mm
- * Rozstaw kół przednich: 1723 mm
- * Rozstaw kół tylnych: 1632 mm
- * Masa własna: 1888 kg
Opony:
- * Przód: 245-690 R 520 A
- * Tył: 365-710 R 540 A
Osiągi:
- * Prędkość maksymalna: zmierzona: 407 km/h
- * Moc maksymalna: 1001KM
- * 0-100 km/h: 2,5 sekundy
Napęd:
- * Typ silnika: W16
- * Rozrząd: 2×2 DOHC
- * Pojemność: 7993 ccm
- * Napęd: cztery koła
Osiągi
Prędkość maksymalna początkowo miała wynosić 406 km/h, jednak egzemplarze testowe były niestabilne przy tak wielkiej prędkości, co wymusiło przeprojektowanie aerodynamiki auta.
W maju 2005 prototypowy Veyron, testowany na torze Volkswagena niedaleko Wolfsburga w Niemczech osiągnął elektronicznie ograniczoną prędkość 400 km/h.
W październiku 2005, redaktor magazynu Car and Driver testował ostateczną wersję Veyrona. W tym teście, na torze testowym Volkswagena Ehra-Lessien, pojazd osiągnął prędkość maksymalną 407,5 km/h.
Bugatti Veyron przyspiesza od 0 do 100 km/h w 2,5 sekundy. Prędkości 200 i 300 km/h osiąga odpowiednio w 7,3 i 16,7 sekund.
Te osiągi czynią Veyrona obok Dauera Le-Mans 962 najszybciej przyspieszającym samochodem seryjnym w historii.
Spalanie ma także najwyższe ze wszystkich produkcyjnych aut, zużywając średnio 40,4 l paliwa na 100km w cyklu miejskim i 24,1 l/100km w cyklu mieszanym.
Podczas jazdy na pełnym gazie samochód spala ok. 125 l/100km - a to oznacza że jego 100 litrowy zbiornik zostanie opróżniony w 12 minut. Prędkość codzienna to 377 km/h.
Gdy samochód przekroczy 220 km/h, hydraulika obniża samochód aż prześwit zmniejszy się do 8,9 cm. Jednocześnie wysuwa się tylne skrzydło ze spojlerem. To jest tryb codziennej jazdy, przy którym tylne skrzydło zapewnia potężną siłę docisku do podłoża (3425 N), pomagającą utrzymać samochód na drodze.
Jeśli kierowca chce rozpędzić się do prędkości maksymalnej (407,5 km/h) musi, przy użyciu kluczyka, przekręcić zamek zabezpieczający, znajdujący się obok fotela kierowcy. Ta funkcja dostępna jest jedynie podczas postoju. Teoretycznie samochód może jechać jeszcze szybciej, ale jest elektronicznie ograniczony do tej prędkości, w celu uniknięcia uszkodzeń opon.
W tym trybie tylny spojler nie wysuwa się, przednie dyfuzory się zamykają, a prześwit zmniejsza się ze standardowych 12,4 do 6,6 cm.
W Veyronie zastosowano wyjątkowe nawiercane i wentylowane tarcze hamulcowe z włókna węglowego, które zasysają zimne powietrze aby zredukować fading.
Każdy zacisk hamulcowy ma 8 tytanowych tłoczków. Bugatti twierdzi, że samochód hamuje z siłą 1,3 g (12,75 m/s^(2)) na drogowych oponach. Prototypy poddawano testom powtarzającego się hamowania z siłą 1 g, hamując z 320 do 80 km/h bez fadingu. Biorąc pod uwagę potężne przyspieszenie samochodu, taki test mógł być przeprowadzany co 22 sekundy. Przy prędkościach ponad 220 km/h tylne skrzydło zachowuje się jak hamulec aerodynamiczny, ustawiając się pod kątem 70° w ciągu 0,4 sekundy od naciśnięcia na pedał hamulca. Zapewnia ono siłę hamowania dochodzącą do 0,6 g (5,88 m/s^(2)). Bugatti twierdzi, że pojazd jest w stanie się całkowicie zatrzymać z prędkości maksymalnej w czasie poniżej 10 sekund. Co ciekawe, siła hamowania jest tak równo rozkładana na każde koło, że samochód nie zboczy z toru jazdy, gdy kierowca puści kierownicę, nawet hamując z prędkości bliskiej maksymalnej
Ciekawostki
Samochód: 2-miejscowe, 2-drzwiowe coupé, z silnikiem pośrodku, napęd na wszystkie koła
Cena podstawowa: € 1,127,210 ($1,440,800)
Silnik: 16-cylindrowy, 64-zaworowy DOHC w układzie W, cztery turbosprężarki, aluminiowy blok i głowice, bezpośredni wtrysk paliwa
Pojemność skokowa: 7993 cm^(3)
Osiągi:
* 0 - 100 km/h: 2,5 s
* 0 - 200 km/h: 7,3 s
* 0 - 300 km/h: 16,7 s
* 0 - 400 km/h: 46 s
* Prędkość maksymalna (ograniczona elektronicznie): 407 km/h
Spalanie:
* Cykl miejski: 40,4 l/100 km
* Cykl pozamiejski: 16 l/100 km
* Przy prędkości maksymalnej: 125 l/100 km
* Zbiornik paliwa: 100 L
Darmowy hosting zapewnia PRV.PL